KultMotor Logo KultMotor.hu
  • Kezdőlap
  • Autó
  • Motor
  • Videó
  • Közlekedés
  • Blog
  • Rádió

Kawasaki ZZR 500

Motor - 2016.04.04

 

A nagy japán gyártó-négyes csúcskategóriás hipersport túra-sport motorjai közül a Kawasaki ZZR és a Honda CBR volt a túrásabb, vagy inkább autópályavadász-űrhajó jellegű futurista szupermotor.  A Kawa is volt olyan jó fej, hogy csinált hatszázas verziót is azoknak, akik nem akartak 148 lóerős mammutot terelgetni.

A ZZR-600 erősen hasonlít az 1100-es bátyóra, amely mellesleg a világ leggyorsabb motorja volt akkoriban. Ez azt jelenti, hogy nagyon jól nézett ki akkori szemmel és szerintem ma is megállja a helyét. Még akkor is, ha a sok évig tartó gyártás következtében a kilencvenes évek végére már a motorkatalógusok lesajnált kategóriájába került - megjelentek ugyanis a szupersport hatszázas kézenállós motorok. Így a ZZR 600 hangsúlyozottan a túra-sport kategóriába került, ami manapság már negatív jelző inkább, értsd: nehéz, lomha szarnak számít, mert nem pálcikamotor és nem jó versenypályára.  Erre nagyjából azt a magyarázatot tudom adni, hogy az embereknek teljesen elmenet az esze.

A ZZR-500 gyakorlatilag egy osztrák piacos hatszázas: valami rejtélyes ausztriai szabályzás miatt 500 köbcentire csökkentett hengerűrtartalommal. (Mellékesen elvileg a 400-as is csont ugyanez a  motor, még ha én nem is így emlékszem.)

Saját szempontomból külön érdekes, hogy birtokoltam az elődöt, a GPZ 500R-t, ami nem keverendő össze a kéthengeres GPZ 500-al, ami hasonló, de tök más karakterű motor. (A GPZ 500R egy csökkentett GPZ 600-ast jelent.)

A kavarodásnak itt még nincs vége: a belátható múltban volt alkalmam tesztelni egy GPX 600-ast, ami egy testvérmodell: mindkettő közvetlen ZZR-600 elődnek tekinthető és marketing szempontból az az időszak volt  a meredek, amikor mindhárom kapható volt. Igen, a Kawasakinak 3 féle hasonló 600-as motorja volt kapható ugyanabban az évben, amiből a GPZ 600 és a GPX 600 szinte tök azonos volt, a ZZR-600 pedig ezek továbbfejlesztése.

Mondanom sem kell, hogy amikor közel 20 éve a kis GPZ-t nyűttem, nagyon-nagyon áhítoztam volna egy ZZR-re, de anyagilag reménytelen volt: 10 éves motorra futotta, 3-4 évesre nem. (Ma már elértem, hogy a legfiatalabb motorom is 18 éves.)

Pedig akkor még nem is tudtam, hogy a ZZR elképesztően sokkal jobb motor a GPZ/GPX párosnál. Mai szemmel egy GPZ rohadtul kényelmetlen, pedig nem mai szupersport pozícóban - fekvőtámasz - kell rajta motorozni. Mégis túl magas a lábtartó, az irányíthatóság, a futómű, a fékek, minden messze alulmúlja a ZZR-t.

Meglehetősen kellemes csalódás, hogy a ZZR mennyire élvezetes. 

Nem kicsi, de nem is ormótlanul nagy, kellemes sportmotor méretű. Hátul 160-as a gumi: ez nem virsli, de nem is menő 180-as, viszont talán épp ezért ilyen kezes a kanyarban.  Elvileg 216 kg a teletankolt tömeg, ezt simán kevesebbnek érezni. Nagyon szépen kézreáll a fék és nem csak a fékkar alakjára gondolok, hanem a fékrendszer működése áll a kezemre.

A Kawasaki hírhedten rideg viselkedése nagyrészt mesevilág, legalábbis ennél a motornál biztosan. Szinte úgy indul és jár, mint egy autó. Finoman pörög fel a négyhengeres, furcsa mechanikus zajoknak nyoma sincs. Nyilván rendesen be kell melegíteni és ha ez megvan, nagyon finoman veszi a lapot. A váltó határozottan kattan, de precízen jár, pont jó.

A probléma nyilván a teljesítmény. Míg a 600-as szinte ideális, kettő híján száz lóerőt tud, az 500-as csak 72 lóerős és nyomatékban is jóval szegényebb. (Persze a 400-asnál épp ennyivel erősebb.)

Ez azt jelenti, hogy elég gyenge - de ez relatív.

8 ezer alatt nem célszerú tartani, ha gyorsak akarunk lenni, de miért kellene mindig úgy menni, mint az állat?

A teljesítmény végül is simán vállalható, pláne egy kezdőnek. Ráadásul nincsenek teljesítménylukak, finoman jár, sehol nem rángat, ami nem mindegy mondjuk pár agyonsztárolt V2-es szupermotormotor gusztustalan karaktresztikájához képest. Azok ugyanis korántsem biztos, hogy nyomatékosak, mert amelyik teljesítményre van hegyezve, az alul szépen rángatni fog.

Kell-e ennél erősebb motor? Igazából nem. Nyilván a 600-as a nyerő (az 1100-es azért más motor .és más dimenzió, nem sorolnám ide), de az 500-as bőven vállalható: minden attól függ, milyen állapotban és mennyiért jutsz hozzá.

400-ast nem vennék, de megkockáztatom hogy az 500-as már túrázni is okés, örömmotorozni meg mindenképp. Melleseg a kényelem és a csomagrögzítők nem azért vannak kitalálva, hogy ne legyen jó túrázásra, a "természetes sebességhatárolás" (vagyis hogy nem megy túl sokat végsebességben) nem nagy baj, ha élve akarunk hazajönni.

Ráadásul a fogyasztás is alacsony, ha nem hajtod a lehetséges őrült 14 ezres fordulatszámon. Mert abba bele kell törődni, hogy 100-as tempó felett is simán kettőt vissza kell kapcsolni, ha gyorsulni akarunk. 

Amikor eldöntöd hatodikban, hogy elindulsz a végsebesség felé, 100-120 felett alig fog gyorsuni, tehát a végét gyakorlatilag nem biztos, hogy a legmagasabb fokozatban éred el, mert hatodikban meglehet ehhez kevés az ereje. 

Ez nem tuti, nem próbáltam ki, de nem lepődnék meg, mert elég tipikus jelenség kicsi-közepes lökettérfogatnál. Azért egy autó városon belüli előzése még abszolválható sima hatodikban.

A gyári plexi egyébként alacsony, de a szélvédelem legális tempónál nekem nem volt rossz.

Aztak.rva, ez brutál! - gondoltam, de sajnos csak akkor, amikor visszaültem a saját Yamaha XJR 1300-asomra. Egy izommotor azért más világ. 

Ennek ellenére élvezetes, igazi örömmotor a kis ZZR: városba is jó meg túrázni is. Csak nehéz találni jót, mert ebből sok a lefosott darab; ha viszont akad, akkor megéri, mert lassan kuriózum lesz. Minden az ár és az állapottól függ: alapvetően nem olcsóbb a 600-asnál, így nincs értelme ilyet venni, kivéve ha sokkal jobb áron találunk és/vagy nagyon jó állatpotban, de ez az utóbbi erős kritérium: rá sem szabad nézni elhanyagolt darabokra.

Ebben az árkategóriában ennyi pénzért egyetlen ellenfele van, hogy Honda CBR 600 F2 és én bizony nem tudom megmondani, hogy melyik a jobb motor, ahhoz össze kéne őket hasonlítani valahogy. (De azért sejtem, hogy a Honda, legalábbis megbízhatóságban.)

Az azonban biztos: a kis ZZR is baromi jól néz ki. Megkülönböztetni az 1100-astól csak az orr-légbeömlő hiányának észrevételével és azzal lehet, hogy a váz oldalsó része az oldalidomoknál kilátszik.

Az ötszázast a hatszázastól pedig az különbözteti meg, hogy 500 van ráírva.  De az is alig, mert még a tipográfia is trükkös.