KultMotor Logo KultMotor.hu
  • Kezdőlap
  • Autó
  • Motor
  • Videó
  • Közlekedés
  • Blog
  • Rádió

Kawasaki Zephyr: a motorkerékpár-gyártás ékköve

Blog - 2018.05.07

A cím ugyan elég nyálas, minden szava igaz!: ideje már beszélnünk erről a messze nem eléggé elismert kultuszmotorról!

A motorkerékpár-iparban gyorsan változtak a trendek a nyolcvanas évek környékén: éppenhogy megjelentek a hetvenes évek klasszikus - korábban elképzelhetetlen -  nagy teljesítményű univerzális (csupasz) motorkerékpárjai, a nyolcvanas évek elején máris kialakultak a félidomos túra-sport, majd a teljes idomos sportmotorok, aztán rögtön jött egy retro csupaszmotor-vonala nyolcvanas évek legvégén, kilencvenes legelején. (Ezt azért hansúlyoztam így ki, mert japánban, az akkori belpiacos 400-asok között minden hamarabb játszódott le.) 

A három stílus evolúciója alig több, mint tíz év alatt lejátszódott.
 


Kawasaki KZ 750

A Kawasaki természetesen a hetvenes évek elejétől jelen volt a klasszikus sornégyes-motor vonalban jó pár legendás típussal. Ezek voltak a Z, később a KZ Kawák. (És innen indult a sportos és idomos GPZ vonal.) 

Végül 1990-ben megidézte, sőt megretrózta saját magát a Zephyrrel.
 


Kawasaki Z1

A Zephyr sorozat (400, 550,750, 1100) formatervének ihletője a csodálatos 1972-es Z1 (Z900)-volt, amelynek formájához és méretéhez természetesen a 750-es és az 1100-as Zephyr állt a legközelebb, lévén az 900 köbcentis volt.



Kawasaki KZ 750

Az 1100-as kivételével ráadásul mindhárom motor blokkja a hetvenes évek végétől a nyolcvanas évek közepéig-végéig gyártott blokkokon alapult, a Zephyr 750-es blokkja például az 1987-ig gyártott KZ 750 továbbfejlesztése, de még mindig a jó öreg hengerenkénti kétszelepes és természetesen léghűtéses technika.
 


Kawasaki Zephyr 750

Tekintsük is a Zephyr sorozat etalonjának a 750-est: nekem, ha Kawasaki Zephyrről van szó, a 750-es ugrik be elsőre. Ráadásul ez az, ami még hellyel-közzel elérhető, az 1100-es ugyanis ritka és drága. (Bár néha előfordul azonnan megveendő járműként.)
 


Kawasaki Zephyr 1100

Mi az érdekes az 1990-ben megjelent, műszakilag semmilyen különlegességet fel nem vonultató 750-es Zephyrben?
 


Yamaha XJR 1200 SP

Két dolog: az egyik, hogy ez a típus kezdte a retro mániát 1990-ben. Ebből alakultak ki nemsokára az olyan muscle bike-ok, mint a Yamaha XJR 1200 (később 1300), a Honda CB 1000 Big One, majd később a Suzuki GSX 1400, de valahol ez a gyökere a mai gyári retro ill cafe racer divatnak is.
 


Kawasaki Zephyr 750


A másik, hogy a Zephyr egy időtlenül tökéletes, gyönyörű motor.

Ez még normális motor méretű: az izommotor Yamaha XJR-hez képest MZ ETZ-nek tűnik, de ez persze csalóka, mert jóval nagyobb a 150 kilós 250-es ETZ-nél, száraz tömege például 201 kg, 1455 mm-es tengelytávja 13,3 centivel nagyobb, az XJR-nél pedig 4,5 centivel kisebb. Az ülésmagassága 5 centivel kevesebb az XJR adatánál, ami igen kedvező alacsonyabb, vagy kevésbé nagydarab motorosoknak, hasonlóan a 21 kilóval kisebb száraz tömeghez. 
 


Kawasaki Zephyr 750

Valaha ez volt a szinte ideális méretű motor, még a megalománia előtt. 

És megvan benne az univerzális japán sornégyesek minden szépsége: a körlámpa, króm műszerek, léghűtés miatt bordázott hengerek, a négy gyönyörű, majdnem párhuzamos króm leömlő (nekem ez a fétisem), formás tank, kényelmes - de sportos - ülés és szexi farokidom. (Valójában az XJR-hez hasonlóan van egy kis olajhűtője: nem kérdés mi adta az ihletet a Yamahának.)
 


Kawasaki Zephyr 750


Csak annyira modern (futómű, fékek) amennyire kell és gyakorlatilag tökéletesen ülteti át a hetvenes évek klasszikus motorjainak formáit a kilencvenes évekbe - és a mába.
 


Suzuki GSX 750

Annyira, hogy bár csodálatos régi Suzuki GS-ekbe, GSX-ekbe vagy Z Kawákba, esetleg CB Hondákba lehet belefutni a használt hirdetésekben, mégis inkább a Zephyr-t javasolnám megvételre, mert sokkal megbízhatóbb technika és sokkal jobban motorozható a 17-es felnijeivel és a mai kornak jobban megfelelő futóművével.
 


Suzuki GS 750

Képzelhetjük ezt úgy is az esztétikai oldalról nézve, hogy a mai szemmel kissé buta arányú régi motorok fura arányait - mint a nagy, de virsli kerekek - kijavították a mai elvárásokhoz.

(Nem mellékes apróság, hogy a Honda egy-az egyben lekoppintotta az ötletet és a régi CB Hondáit 1992-ben újraélesztette egy új, szintén fantasztikus modellben: ez lett a CB 750 Sevenfifty)
 


Honda CB750 Sevenfifty

Volt alkalmam Zephyr-t tesztelni (lásd lenti képek): nem túl erős, de elegendő teljesítményű, 72 lóerős motor, vállalható dinamikával és megfelelő futóművel. Lényeges, hogy a kétszelepes technikából adódóan alul nyomatékos, sőt, egészen jl megy alulról, viszont attól sem kell félni, hogy leforgatva nem okoz kellemes meglepetést. 

Nem egy sportmotor, de kényelmes és meglehetősen kezes, aminek az egyik oka, hogy nem mentek bele az akkor kezdődő gumiméret-őrületbe, így a hátsó csak 150 mm széles.

A Zephyr semmiben sem erős, semmiben sem különleges, de hiányosságaival együtt is tökéletes.
 


Kawasaki Zephyr 750 késői, küllős példány

Egy klasszikus értelmeben vett igazi soros négyhengeres csupasz motor, az UJM motorok mintapéldánya. (Az UJM témát nemsokára kielemzem.)

De ami a lényeg: teljesen csicsa és sallangmentes, egyszerű, funkcionális fomájával lenyűgözően szép. Igazi ékkő - jól eltalálták a nevét. (A mai förmedvény motoroknak köze nincs hozzá.)

Szívesen vennék egyet csak azért, hogy a garázsban álljon. Úgy gondolom, hogy a veterános társadalom még nem értékeli, de ez nem baj, mert még néha egész jó áron ki lehet fogni.
 


Kawasaki ZR-7: szinte azonos technika, ronda külső - komolyan gondolták?

Bár alapvetően ezért nem olcsó, simán jóval újabb, népszerű típusok árszintjén mozog és néha az utódját, az ugyanezen blokkal készült, de sajnos külsejében modernizált ZR7-et kevesebb pénzért meg lehet venni. Mint az akár tíz évvel idősebb Zephyr 750-est, amit ugye 1990 és 1998 között gyártottak, míg a ZR7-et 1999 és 2003 között - amely pont fele olyan hosszú ciklus és ez sok mindent elmond a továbbfejlesztés sikerességéről.
 


Kawasaki Zephyr 750 Kaposvár mellől

A Zephyr 750 típusjelzése egyébként hasonló, Kawasaki ZR750 Zephyr a becsületes neve és bizony igencsak naggyá tette a Kawasakit annak idején. Roppant népszerű volt Európában; ide a dupla kipufogós változat jutott, de volt amerikai 4:1-ben kipufogós verzió is - egyszer pont a vecsési bontóban láttam egyet, épen, eladósorban.
 


Kawasaki Zephyr 750 Kaposvár mellől

Ha egy ilyen motort látsz 400 körül - mert előfordul - és a szokásos Kawasaki zajon felül nem csörög-csattog a blokkja, valamint esztétikailag sem lefosott, azonnal meg kell venni. (Persze meg lehet bátran venni 600-től felfele is, mert megéri.) Egy darab történelem lesz a tiéd. Én legalábbis biztos, hogy a sokkal izmosabb Yamaha XJR 1300-as birtokában is nagyon irigyelni foglak.
 


A Kawasaki Zephyr 750 kedvelt tuningalap


A Kawasaki Zephyr kissé méltatlanul keveset szerepel a motorkerékpárok történelmének emlegetése közben. Ízlésről nem érdemes vitatkozni, de hogy szerintem a valaha készült egyik legszebb motor, az biztos.