KultMotor Logo KultMotor.hu
  • Kezdőlap
  • Autó
  • Motor
  • Videó
  • Közlekedés
  • Blog
  • Rádió

2018-as Harley-Davidson modellek

Blog - 2018.01.27

 

A sors küldött engem ide - gondoltam, amikor megláttam az új Fat Bob hátulját.

Elég vicces, de úgy néz ki, a Harley-Davidson látszólag ugyanazzal a problémával küzd, mint én magam a saját Yamaha Drag Star-ommal.


Fat Bob


Semmiképp sem akarnám, hogy a motorom a gyári Drag Starra hasonlítson, mert az nem az én világom. Ezért némi átépítés, egyenes kormány és ültetetés következtében lapos és széles lett, de mellékhatásként olyan akrobatamutatványokat tud, hogy először a sárvédő alatti kábelköteget, majd a hátsó váznyúlványt tépte le a hátsó kerék, míg végül az új segédváz ellenére a komplett sárvédőt is. A Drag Star sárvédője ugyanis jó magas gyárilag, ami nagyon bután nézne ki azon az együléses koncepción, amit megcéloztam, ezért le kellett ültetni a hátulját.


Fat Bob


A közös nevező,  hogy a H-D átalakította a futóműveket és máshova helyezte a központi rugóstagot - ugyanúgy magasabb lett az összes motor hátulja, mint ahogy nekem gyárilag van. Csak ezek nem néznek ki olyan szarul.


Fat Bob
 

A Fat Bob sárvédője hasonlóan magasan áll, mint a gyári Drag Star, ami nagyon béna lenne, ha a sárvédő ügyesen kitalált formájával, a váznyúlvány jó elhelyezésével nem küszöbölték volna ki az esztétikai anomáliát. De még így is roppantul furcsa maradt, hogy ekkora rés van a hátsó kerék és a sárvédő között. (Lásd. első és harmadik kép.) Ezt megoldaná a rendszámtartó és a rendszám, ha oda tették volna.

Na de ne szaladjunk ennyire előre.


Fat Boy
 

2018 forradalmi változást fog hozni, mert jönnek a gyökeresen modernizált H-D modellek, amit nagyjából úgy képzelnek a rosszmájúak, hogy a H-D japán motort fog gyártani.


Breakout
 

Ezt be is igazolták az első fotók a rettenet ledes lámpákkal, például a Fat Boy kellemes Simson Schwalbe és MZ Trophyba oltott 1800-as Suzuki Intruder elejével. (Negyedik kép.)

A Breakout úgy néz ki, a kései V-Rod ledes lámpáját kapta meg, amitől a hideg kiráz. A Fat Bob lámpatestjére pedig csak azt mondja a művelt angol, hogy WTF?! - legalábbis első látásra. (Második kép.)


Breakout
 

De korántsem lámpákról szól a történet. Hogy továbbmenjünk a szórakoztató elektronika ösvényein, a Breakout például a felső kormánybefogóba integrált vékony digitális műszeregységet kapott, anyám borogass.


Breakout
 

Mindez nagyon nem az én világom.

De tisztában vagyok vele hogy a fogyasztói társadalom kitermelte a konzumidiotizmust és a techbuziságot, így ma már mindent vásári csicsa baromságokkal lehet csak eladni. Bele kellene törődni, de talán a jövőben lesz majd normálislámpára és műszerfalra visszaalakító készlet, amivel ki lehet húzni az első V2-es mosógépmotoros elekromos H-D-ig valahogy.


Komolyra fordítva a szót: az új led-lámpák állítólag sokkalta hatékonyabban világítanak, ami tök jól hangzik - főleg majd akkor, ha elromlik és százezreket kell rákölteni.


Fat Boy


Beszélgettem egyszer egy mérnökkel, aki elmondta, már olyan lámpát is gyártanak (autókhoz), ami 800 méterre világít.

Tök jó, mert 800 méterre vezetéstechnikai szempontból nemhogy el se látunk, de hogy 800 méter egyenes, sík, abszolút szintkülönbség mentes út legyen valahol, ami üres is, az nem túl gyakori még autópályán sem.

Mellékesen nem kell ám háromszázzal menni, hogy 800 méterre kelljen előre nézni, eleve ott az a fránya KRESZ. Meg persze érdekes kérdés, hogy ugyan a szemünk optikailag képes a 800 méterre, csak nem mindegy, hogy egy autót kell észrevenni, vagy egy hegységet - ez utóbbi garantáltan jobban megy.


Street Bob


Persze sokkalta komolyabb dolgok is vannak, mivel ezek a motorok látszatra - vagy néhány esetben a látszat ellenére - teljesen újak. A Breakout például tök olyan, mint a régi, pedig a lámpán és a műszereken kívül még két fontos apróság biztosan megváltozott: a blokk és a váz.

A H-D teljesen új vázat tervezett és ez is kicsit trükkös, mert ezzel (és a futóművel) mindegyik motor magasabb lett, ami jobb dönthetőséget jelent, azaz sportosabb lett az összes érintett modell. Konkrétan ezzel magyarázzák meg az új vázat.


Softail Slim
 

Az sem kizárt persze, hogy bullshit az egész és az új blokkok valamivel magasabbak, de ezt hirtelen senki sem tudta megmondani, collstok meg nem volt nálam. Mindenesetre megint nőtt a lökettérfogat: 107 és 114 köbinchre. A dupla kiegyenlítő tengely sokaknak fájni fog, mert a Fat Bob beindítva úgy járt, mint egy autó (ami még mindig jobb, mint amikor az elektromos motorok úgy fognak járni, mint a troli.) Némi kompenzáció, hogy cserébe nem gumiágyban helyezik a blokkokat a vázba. Persze a mérnökök tudják mit csinálnak és nem menő már a rezgés annyira. (Azaz mindenki ratyi lett.)


Street Bob


Tovább sokkolandó a népet: hengerenként négy szelep és olajhűtéses hengerfej, ami nagyobb teljesítményt, de egyúttal elöl a vázba épített olajhűtőt is jelent. Kérdés, hogy minderre valóban annyira nagy szükség volt-e, mert a teljesítménnyel túl nagy gond nem volt, a közhiedelemmel ellentétben a H-D-k eddig is elég jól mentek. (Ha valaki nincs képben: már egy 883-as Sportster is megy úgy, hogy az ember ne érezze lassúnak és épeszű mértékben elég gyorsan motorozhasson vele.)


Fat Boy
 

Csak hát ott van a fránya emissziós kérdés is, ami valószínűleg elég komoly érv volt az új blokkok tervezéséhez és a négy szelephez. Négy szelep: tökéletesebb égés, jobb emisszió, nagyobb sűrítési viszony, nagyobb teljesítmény és mellékhatásként nagyobb hőtermelés a hengerfejben. Ez az az út vezet a technológiai pokolba, vagy legalábbis az olajhűtőhőz.

Az emissziós kérdésből következően megszűnt a V-Rod sorozat kompletten, a Revolution blokkok már nem teljesítik az EURO 4-et. (Paradox módon az abból leszármazott - Street modellekben levő - Revolution X blokkok viszont viszonylag újak.)


Fat Bob


Mindez csak a bemelegítés volt!

Elrejtettem az eddigi sorok között egy szintén brutális információt: nincs többé Dyna sorozat sem, gyakorlatilag minden új modell Softail, ezzel az új Softail vázzal, amelynek a rugóstagja már nem alul, hanem felül van, Cantilever módon. A rövid életű ’82-es Yamaha XV 750 SE motoromon volt hasonló megoldás.

Így a H-D az eddigi hat modellcsalád (Street, Sportster, Dyna, Softail, V-Rod, Touring) helyett már csak négyet kínál és abból kettő az “alsó” szegmens: a Street, a Sporter és a Softail maradt. Plusz a Touring persze, amelyek alapvetően Softailek.


Fat Boy
 

Hogy mindezen ijesztő tények ellenére milyenek a motorok, ahhoz hadd idézzem Dobai Attila, a H-D Budapest vezetőjének sztoriját, mert majdnem pontosan ezt gondoltam én is. Elmondta, hogy amikor ezeket a motorokat először meglátta, az olyan volt, mint a gyereke születése. Nézte, nézegette, azt gondolta, hogy ez igen csúnya, most hogy vigye ezt haza? De ez a kellemetlen gondolat pár nap után megváltozott.

Na ilyenek az új modellek is. Először fogtam a fejem.

De pár napig nézegetve a képeket, majd élőben látva más a helyzet: mondhatnám azt is, hogy rohadtul megkönnyebbültem.


Fat Boy
 

Az új Fat Boy szakított a hagyománnyal, trendi vastag hátsó kereke lett; jó pár dizájnelem rajta felér egy gyalázással, de akárhogy is nézem, baromi jól néz ki.

Az új Fat Bob nagyon eredeti vonalvezetésű, rohadtul vagány muscle bike lett, moderáltan vastag hátsó résszel. A rendszámtartó installáció azonban egy BMW túraendurót idéz és még ma is undortól görcsbe rándult gyomorral gondolok arra, hogyan flexelném le róla a pxcsába. Amerikában nincs ez a csúnyaság, ott pici oldalrendszámmal oldják meg a kérdést, de nálunk az ilyesmi illegális.


Softail Slim
 

A Softail Slim-hez szerencsére alig nyúltak hozzá, a hátsógumi-méret sem ment át divatosba, az egész motor maradt klasszikus.

Aztán ott van még a Street Bob, ami szintén maradt klasszikus - de ez is digitális csíkműszert kapott a kormánybefogóba a klasszikus analóg óra helyett, jajj!


Street Bob
 

Mindegyiknél simán állítható a hátsó központi rugó előfeszítése egy tekerővel, szerszám nélkül, ennek mindenképpen örülünk.

Ezt a négy modellt láttam élőben. Kipróbálni nem tudtam, de az első hírek szerint nagyon jól motorozhatók és kizártnak tartom, hogy ez ne legyen igaz. Ez nyilván fejlesztési cél volt, bár ha nagyon gonosz akarok lenni, a lényeg inkább az egységes vázzal és a paletta szűkítéssel az olcsóbb gyárthatóság miatti nagyobb profit lesz. Déja Vu!


Fat Bob
 

A Fat Bobra fel is ültem. És tetszik. Remélhetőleg tudja a régi típus aszfalthoz ragasztott érzését, nekem pont jó volt a nem túl előre helyezett lábtartó, az egyenes kormány, tetszett a tank és a tankműszerek, mert ezen szerencsére még van analóg műszer.


Fat Bob
 

Az első lámpa pedig nem is olyan nagyon rút, mint ahogy elsőre gondoltam, bele lehet látni a Yamaha FZX vagy pár még korábbi japán powercruiser téglalámpáját, mint ahogy az egész motor idézi azt a vonalat. Dejá Vu!

Ez nem rossz poén a végére, ugye?


Yamaha FZX 750